Ozkotirna železniška proga Poljčane – Slovenske Konjice – Zreče
Letos obeležujemo 130 let, ko je vlak »Konjičan« prvič pripeljal po Dravinjski dolini. Železniška proga je bila predana prometu decembra 1892, progo pa so do Zreč podaljšali januarja 1921 (pred 101 letom).
Zgodovinsko ozadje
Gradnje železniške proge so se lotili, da bi iz naših krajev izvažali les in premog, ki je v tistem času predstavljal glavno pogonsko gorivo. Premog iz premogovnikov Stranice, Slemene, Radana vas in Sveti Križ pri Zrečah (danes Križevec), so izvažali v Maribor, Ljubljano, Zagreb, Gradec in Budimpešto. Odsek železniške proge Poljčane – Zreče je bil del večjega projekta, ki bi na svoji trasi gospodarsko povezal industrijska središča, mimo pomembnih rudnikov, proga bi tekla skozi železarska središča in povezala pomembne kraj. Proga naj bi potekala med kraji Knittelfeld (Avstrija), Weiskirchen, Obdach, St. Leonhard, Twimberg, Wolfsberg, Dravograd (Slovenija), Slovenj Gradec, Vitanje, Slovenske Konjice, Poljčane, Rogaška Slatina, Rogatec, Krapina, Zabok, Zaprešić (Hrvaška). Proga bi konkurirala takratnemu monopolistu Južni železnici (Dunaj – Trst). Znano je, da so deli načrtovane proge bili izgrajeni in zaživeli, kot lokalne proge, vendar med seboj nikoli niso bili povezani. (Vir: Rustja K., 2009, Ozkotirna železniška proga; Poljčane – Slovenske Konjice – Zreče, Cerdonis.)
Slika 1: Potek trase, ki bi povezala pomembne industrijske kraje od severa proti jugu (Izsek iz Google Maps)
Železniške postaje
Proga Poljčane – Slovenske Konjice – Zreče je delovala 70 let, med letoma 1892 in 1962. Na trasi je bilo 9 postaj, danes sta ohranjeni le 2, železniška postaja v Poljčanah še vedno služi svojemu namenu saj stoji na trasi železniške proge Maribor – Zidani Most. Poslopje železniške postaje v Zrečah pa je bilo preurejeno v Muzej ozkotirne železniške proge (1. nadstropje), letos pa so bili obnovljeni prostori čakalnice (pritličje).
Muzej ozkotirne železniške proge si je možno ogledati ob predhodni najavi v TIC Zreče. Vodnik obiskovalcem predstavi ozkotirno železniško progo Poljčane – Slovenske Konjice – Zreče, vodenje pa popestri z zgodbami posameznikov, ki so se s »Konjičanom« nekoč vozili.
Slika 2: Muzej ozkotirne železniške proge Poljčane – Slovenske Konjice – Zreče (Občina Zreče)
Čakalnica železniške postaje Zreče je obnovljena v nostalgičnem duhu stare čakalnice z elementi sodobne funkcionalnosti. Sprejme lahko 50 oseb, v njej pa se lahko pripravijo pogostitve, prireditve, predstavitve in multimedijske predstavitve, saj je opremljena s platnom, projektorjem in računalnikom. Z obnovljenim prostorom je občina dobila dodaten prostor, ki omogoča odvijanje različnih aktivnosti, s čimer spodbuja razvoj in izvedbo različnih vsebin, s poudarkom na medgeneracijskem povezovanju in sodelovanju.
Slika 3: Obnovljen prostor železniške postaje Zreče (Matej Nareks)
Trasa železniške proge danes
Zaradi nerentabilnosti in dotrajanosti proge so najprej ustavili tovorni promet (april 1961) in leto kasneje še potniški promet ter ga nadomestili s cestnim prometom.
In kako je z ostanki proge danes? Proga je na določenih odsekih popolnoma zabrisana, nekaj odsekov se uporablja za poti, odsek Loče – Slovenske Konjice je v večji meri preurejen v kolesarsko pot, po odseku med Slovenskimi Konjicami in Zrečami pa je danes speljana lokalna cesta.